|
|
|
|
|
|
|
|
|
EVO Challenge efter East Sweden Rally. PRESSRELEASE
Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen
• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi
Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.
Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.
Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!
Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.
En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.
Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.
Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.
Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.
Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.
Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.
Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.
Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.
Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.
”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”
Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6
Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning
Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-09-20 16:12
|
|
Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2. Den 3,28km långa sträckan Route de la Garde fungerade som shakedown, just avverkade för i alla fall de inledande ekipagen i fältet.
Snabbast genom sträckan Ott Tänak med 0,7 sekund till Kalle Rovanperä, inom ett par tiondelar även Sebastien Ogier och Elfyn Evans - stark start för Toyota Gazoo Rac...Publicerad: 2025-01-22 19:04 Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen. För första gången kommer Oliver Solberg att köra alla tävlingar i rally-VM. Fjolårets silvermedaljör inleder jakten på VM-pokalen i WRC2-klassen med säsongsinledningen i Monte-Carlo på torsdag.
23-åringen inleder säsongen med ett nytt team och en ny bil. Solberg bytte nyligen till världens störst...Publicerad: 2025-01-22 18:42 Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025. Först ut för grussäsongen i rallyskogen med att slå upp anmälan var Trelleborgs Mk med Rally Anderlöv, tävlingen som traditionsenligt inleder Bilsport Rally Cup. Start och mål som senaste åren vid OP Maskiner i Klagstorp, maximalt 120 startande och eventuell gallring sker i samråd med Bilsport Rally...Publicerad: 2025-01-22 17:02 Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00! I eftermiddag klockan 16:00 inleds Rallye Monte Carlo med shakedown, sträckan Route de la Garde används och den mäter 3,28km. Först ut att testa på sträckan, de nya däcken och 2025 års VM äsong blir Thierry Neuville, världsmästaren går först i premiären.
Tio ekipage går ur Rally1 klassen, till i ...Publicerad: 2025-01-21 20:12 Rovaniemi uppges vilja tacka nej till ERC erbjudande för Arctic Lapland Rally. Den gemensamma WRC och ERC promotorn vill göra EM seriens komplett, man tävlar idag på grus och asfalt - men snö och is finns inte i kalendern.
I december kom ryktena att promotorn åker på möte ihop med Arctic Lapland Rally i finska Rovaniemi när det körs nästa helg, allt för att se om arrangören...Publicerad: 2025-01-21 20:00 Shakedown med WebTV och Resultat i eftermiddag inför Rallye Monte Carlo. I eftermiddag körs shakedown inför Rallye Monte Carlo, vid klockan 16:00 rullar Thierry Neuville ut för sin första vända över den 3,28km långa Route de la Garde. Första rundan sker i VM tabellens ordning, det innebär i säsongsstarten att fjolårets slutliga tabell gäller.
Sträckan blir stor debut ...Publicerad: 2025-01-21 19:49 Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Junior VM föraren, turkiske Kerem Kazaz med co-driver Corentis Silvestre kommer till Rally SM serien, premiären i North Rally Boden tar Kerem som ett extra träningspass. Han kommer också lagom uppvärmd till Boden efter att veckan före kört finska Arctic Lapland rally.
Precis som i Finland och VM ...Publicerad: 2025-01-21 19:25 Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Historiska RM serien har nu fastlagt kalendern för 2025 års säsong, inleder med Badhotelletrallyt hos Team Skogsåkarna i Tranås innan det blir lång vila fram till hösten för dem som bara satsar på RM.
Den 6:e september kör man andra deltävlingen och är tillbaka inte långt från premiären, nu med K...Publicerad: 2025-01-21 18:41 Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco till veckan, shakedown på onsdag och rallystart med tre sträckor på torsdagens kväll över 54km. Fredagen går med tre sträckor dubbelt, ger närmare 11 mil.
Längst är lördagen, 13 mil med tre sträckor dubbelt där dagen inleds med rallyts längsta sträcka, 27km La ...Publicerad: 2025-01-20 20:05 Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Arktisk utmaning för Drive VXO Motorsport i Rally-SM-premiären 2025, den 7–8 februari inleds Rally-SM 2025 med North Rally Boden, en tävling som ställer extremt höga krav på teamen när de möter de arktiska förhållandena. Drive VXO Motorsport är redo för utmaningen och ställer upp med tre bilar i jak...Publicerad: 2025-01-20 19:40
|
|
Tidigare nyheter:
Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Hälsingerallyt, 120 bilar och bra med is - där och då säljs program! Rovanperä kör Arctic Lapland Rally, Lappi gör finsk rallysatsning, Liiten och Jakobsson enda svenskar. Fyra mil nya vägar i Rally Lima, anmälan har öppnat. TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. Del 8; Vem kör vad 2025, Johan ska testa noter, Friman med JSM-satsning & Nordahl i Svenska RallyCupen. 1300 Rallycup summerar årspremiären i Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. SM-uppladdning i Finnskogsvalsen för Joge den yngre - satsar på full Rally SM säsong. Så ser bilarna ut för Serderidis, Greensmith och Rossel 2025. Tobias preppar Audi Quattron för bl.a. Rally Sweden, Midnattssolsrally, EM & Rallylegend 2025. Långt rallystopp i Wales, tävlingar ställs in efter vinterns stormar. Reiersen överlägsen i Finnskogsvalsen, Levins tog 2wd seger som tvåa totalt. Asunmaa och Kauppinen dominerade finska rallypremiären. Hankook ensam leverantör av rallydäck för FIA World Rally Championship 2025. M-Sport Ford WRT visar årets Ford Puma Rally1. Melvin Bengtsson gör JSM-satsning i nybyggd Volvo S40. Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. » Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025. » Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. » 18 ekipage anmälda för Rally Sweden Historic, ”starkt startfält med flera toppekipage från tidigare år”. » Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen. » Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. » Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|