|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge. PRESSRELEASE
* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.
Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!
Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!
Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.
Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.
Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.
En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.
Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.
Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.
Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.
De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.
Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.
Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.
Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.
Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.
Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.
Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.
Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”
Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8
Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning
Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6
Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-09-07 16:17
|
|
Nio svenska ekipage till lördagens Norska Rally Finnskog. Redan andra deltävlingen för Norska mästerskapet, nu svensknära Rally Finnskog där KNA Kongsvinger arrangerar. En rejäl tävling med 12 mil special på tre sträckor som går dubbelt och 100 startande.
Tre tre första är seedade från premiären med Frank Tore Larsen, Eyvind Brynildsen och Henning Solbe...Publicerad: 2025-01-22 19:10 Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2. Den 3,28km långa sträckan Route de la Garde fungerade som shakedown, just avverkade för i alla fall de inledande ekipagen i fältet.
Snabbast genom sträckan Ott Tänak med 0,7 sekund till Kalle Rovanperä, inom ett par tiondelar även Sebastien Ogier och Elfyn Evans - stark start för Toyota Gazoo Rac...Publicerad: 2025-01-22 19:04 Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen. För första gången kommer Oliver Solberg att köra alla tävlingar i rally-VM. Fjolårets silvermedaljör inleder jakten på VM-pokalen i WRC2-klassen med säsongsinledningen i Monte-Carlo på torsdag.
23-åringen inleder säsongen med ett nytt team och en ny bil. Solberg bytte nyligen till världens störst...Publicerad: 2025-01-22 18:42 Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025. Först ut för grussäsongen i rallyskogen med att slå upp anmälan var Trelleborgs Mk med Rally Anderlöv, tävlingen som traditionsenligt inleder Bilsport Rally Cup. Start och mål som senaste åren vid OP Maskiner i Klagstorp, maximalt 120 startande och eventuell gallring sker i samråd med Bilsport Rally...Publicerad: 2025-01-22 17:02 Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00! I eftermiddag klockan 16:00 inleds Rallye Monte Carlo med shakedown, sträckan Route de la Garde används och den mäter 3,28km. Först ut att testa på sträckan, de nya däcken och 2025 års VM äsong blir Thierry Neuville, världsmästaren går först i premiären.
Tio ekipage går ur Rally1 klassen, till i ...Publicerad: 2025-01-21 20:12 Rovaniemi uppges vilja tacka nej till ERC erbjudande för Arctic Lapland Rally. Den gemensamma WRC och ERC promotorn vill göra EM seriens komplett, man tävlar idag på grus och asfalt - men snö och is finns inte i kalendern.
I december kom ryktena att promotorn åker på möte ihop med Arctic Lapland Rally i finska Rovaniemi när det körs nästa helg, allt för att se om arrangören...Publicerad: 2025-01-21 20:00 Shakedown med WebTV och Resultat i eftermiddag inför Rallye Monte Carlo. I eftermiddag körs shakedown inför Rallye Monte Carlo, vid klockan 16:00 rullar Thierry Neuville ut för sin första vända över den 3,28km långa Route de la Garde. Första rundan sker i VM tabellens ordning, det innebär i säsongsstarten att fjolårets slutliga tabell gäller.
Sträckan blir stor debut ...Publicerad: 2025-01-21 19:49 Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Junior VM föraren, turkiske Kerem Kazaz med co-driver Corentis Silvestre kommer till Rally SM serien, premiären i North Rally Boden tar Kerem som ett extra träningspass. Han kommer också lagom uppvärmd till Boden efter att veckan före kört finska Arctic Lapland rally.
Precis som i Finland och VM ...Publicerad: 2025-01-21 19:25 Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Historiska RM serien har nu fastlagt kalendern för 2025 års säsong, inleder med Badhotelletrallyt hos Team Skogsåkarna i Tranås innan det blir lång vila fram till hösten för dem som bara satsar på RM.
Den 6:e september kör man andra deltävlingen och är tillbaka inte långt från premiären, nu med K...Publicerad: 2025-01-21 18:41 Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco till veckan, shakedown på onsdag och rallystart med tre sträckor på torsdagens kväll över 54km. Fredagen går med tre sträckor dubbelt, ger närmare 11 mil.
Längst är lördagen, 13 mil med tre sträckor dubbelt där dagen inleds med rallyts längsta sträcka, 27km La ...Publicerad: 2025-01-20 20:05
|
|
Tidigare nyheter:
Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Hälsingerallyt, 120 bilar och bra med is - där och då säljs program! Rovanperä kör Arctic Lapland Rally, Lappi gör finsk rallysatsning, Liiten och Jakobsson enda svenskar. Fyra mil nya vägar i Rally Lima, anmälan har öppnat. TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. Del 8; Vem kör vad 2025, Johan ska testa noter, Friman med JSM-satsning & Nordahl i Svenska RallyCupen. 1300 Rallycup summerar årspremiären i Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. SM-uppladdning i Finnskogsvalsen för Joge den yngre - satsar på full Rally SM säsong. Så ser bilarna ut för Serderidis, Greensmith och Rossel 2025. Tobias preppar Audi Quattron för bl.a. Rally Sweden, Midnattssolsrally, EM & Rallylegend 2025. Långt rallystopp i Wales, tävlingar ställs in efter vinterns stormar. Reiersen överlägsen i Finnskogsvalsen, Levins tog 2wd seger som tvåa totalt. Asunmaa och Kauppinen dominerade finska rallypremiären. Hankook ensam leverantör av rallydäck för FIA World Rally Championship 2025. M-Sport Ford WRT visar årets Ford Puma Rally1. Melvin Bengtsson gör JSM-satsning i nybyggd Volvo S40. Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. » Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025. » Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. » 18 ekipage anmälda för Rally Sweden Historic, ”starkt startfält med flera toppekipage från tidigare år”. » Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen. » Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. » Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|