|
|
|
|
|
|
|
|
|
EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.
Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.
Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.
Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.
Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.
Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.
Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.
Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.
Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.
Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.
Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.
Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.
Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.
Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.
Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning
Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-08-17 16:53
|
|
Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2. Den 3,28km långa sträckan Route de la Garde fungerade som shakedown, just avverkade för i alla fall de inledande ekipagen i fältet.
Snabbast genom sträckan Ott Tänak med 0,7 sekund till Kalle Rovanperä, inom ett par tiondelar även Sebastien Ogier och Elfyn Evans - stark start för Toyota Gazoo Rac...Publicerad: 2025-01-22 19:04 Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen. För första gången kommer Oliver Solberg att köra alla tävlingar i rally-VM. Fjolårets silvermedaljör inleder jakten på VM-pokalen i WRC2-klassen med säsongsinledningen i Monte-Carlo på torsdag.
23-åringen inleder säsongen med ett nytt team och en ny bil. Solberg bytte nyligen till världens störst...Publicerad: 2025-01-22 18:42 Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025. Först ut för grussäsongen i rallyskogen med att slå upp anmälan var Trelleborgs Mk med Rally Anderlöv, tävlingen som traditionsenligt inleder Bilsport Rally Cup. Start och mål som senaste åren vid OP Maskiner i Klagstorp, maximalt 120 startande och eventuell gallring sker i samråd med Bilsport Rally...Publicerad: 2025-01-22 17:02 Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00! I eftermiddag klockan 16:00 inleds Rallye Monte Carlo med shakedown, sträckan Route de la Garde används och den mäter 3,28km. Först ut att testa på sträckan, de nya däcken och 2025 års VM äsong blir Thierry Neuville, världsmästaren går först i premiären.
Tio ekipage går ur Rally1 klassen, till i ...Publicerad: 2025-01-21 20:12 Rovaniemi uppges vilja tacka nej till ERC erbjudande för Arctic Lapland Rally. Den gemensamma WRC och ERC promotorn vill göra EM seriens komplett, man tävlar idag på grus och asfalt - men snö och is finns inte i kalendern.
I december kom ryktena att promotorn åker på möte ihop med Arctic Lapland Rally i finska Rovaniemi när det körs nästa helg, allt för att se om arrangören...Publicerad: 2025-01-21 20:00 Shakedown med WebTV och Resultat i eftermiddag inför Rallye Monte Carlo. I eftermiddag körs shakedown inför Rallye Monte Carlo, vid klockan 16:00 rullar Thierry Neuville ut för sin första vända över den 3,28km långa Route de la Garde. Första rundan sker i VM tabellens ordning, det innebär i säsongsstarten att fjolårets slutliga tabell gäller.
Sträckan blir stor debut ...Publicerad: 2025-01-21 19:49 Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Junior VM föraren, turkiske Kerem Kazaz med co-driver Corentis Silvestre kommer till Rally SM serien, premiären i North Rally Boden tar Kerem som ett extra träningspass. Han kommer också lagom uppvärmd till Boden efter att veckan före kört finska Arctic Lapland rally.
Precis som i Finland och VM ...Publicerad: 2025-01-21 19:25 Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Historiska RM serien har nu fastlagt kalendern för 2025 års säsong, inleder med Badhotelletrallyt hos Team Skogsåkarna i Tranås innan det blir lång vila fram till hösten för dem som bara satsar på RM.
Den 6:e september kör man andra deltävlingen och är tillbaka inte långt från premiären, nu med K...Publicerad: 2025-01-21 18:41 Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco till veckan, shakedown på onsdag och rallystart med tre sträckor på torsdagens kväll över 54km. Fredagen går med tre sträckor dubbelt, ger närmare 11 mil.
Längst är lördagen, 13 mil med tre sträckor dubbelt där dagen inleds med rallyts längsta sträcka, 27km La ...Publicerad: 2025-01-20 20:05 Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Arktisk utmaning för Drive VXO Motorsport i Rally-SM-premiären 2025, den 7–8 februari inleds Rally-SM 2025 med North Rally Boden, en tävling som ställer extremt höga krav på teamen när de möter de arktiska förhållandena. Drive VXO Motorsport är redo för utmaningen och ställer upp med tre bilar i jak...Publicerad: 2025-01-20 19:40
|
|
Tidigare nyheter:
Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Hälsingerallyt, 120 bilar och bra med is - där och då säljs program! Rovanperä kör Arctic Lapland Rally, Lappi gör finsk rallysatsning, Liiten och Jakobsson enda svenskar. Fyra mil nya vägar i Rally Lima, anmälan har öppnat. TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. Del 8; Vem kör vad 2025, Johan ska testa noter, Friman med JSM-satsning & Nordahl i Svenska RallyCupen. 1300 Rallycup summerar årspremiären i Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. SM-uppladdning i Finnskogsvalsen för Joge den yngre - satsar på full Rally SM säsong. Så ser bilarna ut för Serderidis, Greensmith och Rossel 2025. Tobias preppar Audi Quattron för bl.a. Rally Sweden, Midnattssolsrally, EM & Rallylegend 2025. Långt rallystopp i Wales, tävlingar ställs in efter vinterns stormar. Reiersen överlägsen i Finnskogsvalsen, Levins tog 2wd seger som tvåa totalt. Asunmaa och Kauppinen dominerade finska rallypremiären. Hankook ensam leverantör av rallydäck för FIA World Rally Championship 2025. M-Sport Ford WRT visar årets Ford Puma Rally1. Melvin Bengtsson gör JSM-satsning i nybyggd Volvo S40. Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. » Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025. » Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. » 18 ekipage anmälda för Rally Sweden Historic, ”starkt startfält med flera toppekipage från tidigare år”. » Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen. » Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. » Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|