NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Nu ska det avgöras. Årets upplaga av SverigeSerien är precis så tät, tajt och oförutsägbar som den ofta är. Stenhård konkurrens formar fantastiska förare, det är seriens huvudfunktion i rallysverige och rallyvärlden, och det är också SverigeSeriens mest framträdande adelsmärke. Inför den för alla obligatoriskt räknade finalen är ingen av förarklasserna avgjord. Det är så tätt att det förmodligen är först då EMK Kannans och säsongens avslutande PowerStage är avslutad som vi har ett slutligt resultat. Raffinerat är ordet. Inte unikt för VOC och SverigeSerien, landets förmodligen svåraste serie att vinna.

Nu är tid för SverigeSerien att avsluta en fantastiskt fin säsong. I år är det Eskilstuna MK med ärevördiga EMK Kannan som fått hedersuppdraget att stänga säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Ett alltid lika fint som tufft rally på luriga och tempoväxlande vägar. Ett mandomsprov och en minst sagt värdig avslutning.
– Belackare som gärna vill prata sig bort från tävlingsmomentet i vår sport kritiserar, till och med dumlägger ofta mig för det sätt som jag lyfter just precis tävlandet och konkurrensen i SverigeSerien. Dessa personer har säkert sina personliga skäl för att vilja bortse från de hårda och oemotsägliga fakta som uppnådda tävlingsresultat faktiskt är, säger klassansvarig Roger Fransson.

Det finns självklart plats för alla, bredd och elit i VOC.
– Självklart ska en klass som VOC med vårt vettiga reglemente som möjliggör att köra rally på rimlig budget, ett reglemente som dessutom är stabilt över tid, vara öppen för alla oss som bara vill köra rally för att det är så oerhört kul. Alla som bara vill köra ibland, men som kanske också däremellan vill hoppa in och mäta oss med i eliten i SverigeSerien. Allt det är ”väldigt VOC” och uttrycket tillåts! Men den riktigt väsentliga funktionen för såväl klassen som SverigeSerien i ett större perspektiv är att vara första språngbräda, utvecklingsforum och exponeringsarena för alla unga talanger med större ambitioner med sitt rallyåkande. Det är också VOC. Facit från de senaste tre årtiondena talar sitt tydliga språk.

Årets SverigeSerie är verkligen ett gott exempel på tävling och riktigt stenhård, utvecklande konkurrens.
– Elit A har varit förvisso varit lite tunnare än normalt i antal i år. Det är bakvatten av Coronan och en inflation vi ser där priser på allt från resor, bensin/diesel, boende och avgifter skjutit i höjden. VOC är inte alls unikt, samma verklighet ser vi i alla klasser och också i andra sporter. Men trots det så har toppen varit stenhård. Kanske kan vi sammanfatta säsongen med att det är lika svårt som vanligt att vinna men kanske ett steg lättare än vanligt att säkra en pallplats. Elit B har haft en bredare topp. Glädjande är också att framtidsklasserna C och Junior faktiskt samlar fler deltagare än på många år. Alla klasserna har det gemensamt att det är stenhårt ända in till målsnöret. Det är så tajt poängmässigt att ingenting kommer att vara avgjort förrän det är målgång efter helgens avslutande PowerStage där fem extra poäng står på spel. Det är verkligen konkurrens. Och att tävla.

Men vem vinner då?
Högsta Elitklass, Elit A har verkligen tajtat till sig inför avslutningen.
– Det skiljer ett futtigt poäng mellan Magnus Lindqvist och titelförsvarande Patrik Fredriksson efter Linkans avåkning hemma i Laxå senast. Ska Linkan som länge dominerade säsongen knipa totalsegern redan första året som A förare? Det är i så fall tämligen unikt. Eller ska Patrik Fredriksson lyckas ta två inteckningar i följd i det av huvudansvariga K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset? Det är i så fall ännu mer ovanligt förekommande. Att vinna två år i följd i supertuffa VOC Elit A är extremt ovanligt. Kan det vara mer raffinerat än så i en säsongsavslutning? Jo, det kan det faktiskt! För i vassen lurar dessutom Frederick Eckhardt. Freddan har seglat lite under radarn men med en rad fina resultat så är han fortfarande med i segerstriden om någon av de båda andra skulle ställa till det eller få tekniska problem. Häftigt!

Nästan lika tajt i Elit B.
– I lägre elitklass är det i princip samma otroligt spännande läge. Mellan ledande Tim Palmqvist och andraplacerade Daniel Jonsson skiljer det bara tre ynka poäng. Dessutom skuggar Noah Grönkvist som av arbetsskäl var tvungen att avstå tävlingen i Laxå senast bara tio poäng bakom Daniel. Superhäftigt för både kombatanterna och än mer för oss som får bevittna fajten från publikplats. Magnus Westman på fjärde plats är inte helt avkopplad han heller men med tretton poäng upp till Noah så måste något hända i topptrion för att han på riktigt ska ansluta till pallstriden.

Utmaning också i C-klassen, det vi i SverigeSerien kallar Cupklassen?
– Cupklassen såg länge nästan avgjord ut av Emil Huss. Men en stabil seger av Gabriel Banger i Laxå senast vände upp-och-ner på det. Emil får helt enkelt vänta med att korka upp champagnen. Han har förvisso stabila 15 poäng ledning men med 35 att köra om och ett riktigt tufft startfält i Eskilstuna så får inte mycket gå fel för Emil. Och att köra under press är alltid speciellt. Gabriel kan å sin sida inte göra annat än att sätta allt på ett kort – att gå för seger i såväl tävling som på PowerStage och hoppas att Emil samlar ihop mindre än 20 poäng på tävlingen som helhet. Gabriel Parkatti skuggar elva poäng bakom namne Banger, redo att kliva ända upp om striden i toppen blir alltför het.

Inte avgjort bland juniorerna heller.
– Med risk för att blir tjatig så är jag så grymt imponerad av alla dessa unga herrar och sättet som de kör rallybil på. Utan eller möjligen med helt färska körkort och utan noter kör dom som om de inte gjort annat i sina unga liv. Det enda jag saknar lite är någon tjej som också på riktigt blandar sig i striden, rally och motor i allmänhet är ju faktiskt en helt jämställd sport. I klassen handlar mycket om Hugo Carlberg, ett stort framtidsnamn i svenskt och kanske också internationellt rally som redan åker på helt fantastiska tider. Men Hugo är inte ensam. Han jagas av Ville Larsson både i serien där han bara har 15 poäng upp till Hugo men också på utvecklingskurvan. Ville är om jag är korrekt underrättad också ett år yngre än Hugo och har då ytterligare en säsong kvar som VOC Junior. Det har också Leo Johansson som inte har tillräckligt många starter i år för att kunna utmana på riktigt, men nästa år då lär vi få se mer av både Ville och Leo. Båda har visat fantastisk förmåga under året. Vad månde bliva? Ytterligare två namn att lägga på minnet för er som, liksom jag verkligen värnar om svenskt rallys framtid.

Tuff konkurrens i spåret men goda vänner vid sidan av.
- Oavsett hur det går i striderna så är jag helt säker på att vi kommer att se kombatanerna skrattande sida-vid-sida på kvällens finalmiddag och prisceremoni på Elite Stadshotellet. Sån är nämligen VOC och den fantastiska stämning som finns i den här supersociala klassen. Helt enkelt en ”Carleric-Johansson-anda” som fortsatt lever kvar och färgar den fantastiska klass han skapade för mer än 30 år sedan.

Adam ”KulPåHjul” Myllylä ger finalen extra stjärnglans
Under finalen kommer klassen egna Youtuber Adam Myllylä och hans ”KulPåHjul-gäng” att finnas på plats i depån, senare vid HQ och även på kvällens fest med prisutdelning för årets SverigeSerie.
– Adam och gänget kommer att ha sitt tält på plats i depån hela dagen och där kommer de att ha både rallybil och driftingbil. Adam kommer också att köra första sträckan som VIP-bil med hugad medåkare såväl före första bil som sist i fältet. Sedan kommer han också att finnas med som prisutdelare på vår middag på kvällen. Passa på att gå förbi Adam och prata bilar, bilbus och förstås rally och inte minst VOC. Och har du inte redan gjort det, kolla också in Adams egen Youtube-kanal KulPåHjul och registrera gärna dig också för prenumeration. Adam är riktigt kul att följa.

Välkommen till en superspännade final på årets SverigeSerie. Arenan för gladiatorspelet är Eskilstuna och ärevördiga EMK Kannan. Första sträcka i direkt anslutning till depån vid Folkracebanan kallad Gropen. På lördag klockan 10:00 kör vi!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-09-20 18:34






Dikesvisit för Ogier, Neuville till nattvila som ledare.
© Hyundai Motorsport.Sebastien Ogier fortsatte hålla tempot uppe, vann även ss2 i Rallye Monte Carlo. Men marginalen där vara bara 0,9 sekund till Thierry Neuville som också gick upp som tvåa totalt, 5,3 sekunder bakom ledaren.

Miss av Ogier.
Tredje och sista sträckan för dagen, där blev det byte i ledningen ...

Publicerad: 2025-01-23 20:08


Ogier snabbast direkt - hjulbyte för Solberg.
© Toyota Gazoo Racing.- En rätt bra känsla, jag förväntade mig tuffare förhållanden, men det var bra, var Sebastien Ogiers ord när han kom igenom den första sträckan på 19km.

Dubbelt Toyota.
Fransmannen hade då teamkollegan Elfyn Evans 3,9 sekunder bakom sig som inte var lika nöjd med känslan. In som tr...

Publicerad: 2025-01-23 18:53


57 startande när anmälan till North Rally Boden stängde.
© emotorsport.se60 ekipage, 57 tävlande och tre föråkare blev det när anmälan till Rally SM premiären North Rally boden stängde, tunnaste klassen är Internationella 4wd som går med sju deltagare. Dennis Rådström, Isak Reiersen, Pontus Tidemand, Kalle Gustafsson, Niklas Hägg, Chribbe Haglund och Christer Hedlund be...

Publicerad: 2025-01-23 18:28


Rallye Monte Carlo igång, tre sträckor ikväll!
© M-Sport.18:05, 19:53 och 21:06 är kvällens hålltider, då startar Thierry Neuville torsdagens tre sträckor som inleder WRC säsongen. Vem ska ta hem kvällens sträckor, det vet vi om några timmar när täten gått igenom dagen.

Följ kvällens inledning och helgens fortsättning sträcka för sträcka, klass för kla...

Publicerad: 2025-01-23 17:37


Tre sträckor ikväll för Rallye Monte Carlo, första start 18:05.
© Toyota Gazoo Racing.18:05 ikväll rullar Thierry Nevuille ut på första sträckan i Rallye Monte Carlo, den 19km långa Digne-les-Bains / Chaudon-Norante som följs upp av 21 respektive 14km långa sträckor under kvällen. Totalt 54km special körs där kvällens sista sträcka startar 21:06.

Efter onsdagens shakedown satte Ot...

Publicerad: 2025-01-22 19:44


Nio svenska ekipage till lördagens Norska Rally Finnskog.
© Norges Bilsportförbund.Redan andra deltävlingen för Norska mästerskapet, nu svensknära Rally Finnskog där KNA Kongsvinger arrangerar. En rejäl tävling med 12 mil special på tre sträckor som går dubbelt och 100 startande.

Tre tre första är seedade från premiären med Frank Tore Larsen, Eyvind Brynildsen och Henning Solbe...

Publicerad: 2025-01-22 19:10


Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.Den 3,28km långa sträckan Route de la Garde fungerade som shakedown, just avverkade för i alla fall de inledande ekipagen i fältet.

Snabbast genom sträckan Ott Tänak med 0,7 sekund till Kalle Rovanperä, inom ett par tiondelar även Sebastien Ogier och Elfyn Evans - stark start för Toyota Gazoo Rac...

Publicerad: 2025-01-22 19:04


Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen.
© Oliver Solberg Rally.För första gången kommer Oliver Solberg att köra alla tävlingar i rally-VM. Fjolårets silvermedaljör inleder jakten på VM-pokalen i WRC2-klassen med säsongsinledningen i Monte-Carlo på torsdag.

23-åringen inleder säsongen med ett nytt team och en ny bil. Solberg bytte nyligen till världens störst...

Publicerad: 2025-01-22 18:42


Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025.
© emotorsport.seFörst ut för grussäsongen i rallyskogen med att slå upp anmälan var Trelleborgs Mk med Rally Anderlöv, tävlingen som traditionsenligt inleder Bilsport Rally Cup. Start och mål som senaste åren vid OP Maskiner i Klagstorp, maximalt 120 startande och eventuell gallring sker i samråd med Bilsport Rally...

Publicerad: 2025-01-22 17:02


Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00!
© @World / Red Bull Content Pool.I eftermiddag klockan 16:00 inleds Rallye Monte Carlo med shakedown, sträckan Route de la Garde används och den mäter 3,28km. Först ut att testa på sträckan, de nya däcken och 2025 års VM äsong blir Thierry Neuville, världsmästaren går först i premiären.

Tio ekipage går ur Rally1 klassen, till i ...

Publicerad: 2025-01-21 20:12


Tidigare nyheter:
Tre sträckor ikväll för Rallye Monte Carlo, första start 18:05.
Nio svenska ekipage till lördagens Norska Rally Finnskog.
Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2.
Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen.
Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025.
Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00!
Rovaniemi uppges vilja tacka nej till ERC erbjudande för Arctic Lapland Rally.
Shakedown med WebTV och Resultat i eftermiddag inför Rallye Monte Carlo.
Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden.
Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern.
Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar.
Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet.
Hälsingerallyt, 120 bilar och bra med is - där och då säljs program!
Rovanperä kör Arctic Lapland Rally, Lappi gör finsk rallysatsning, Liiten och Jakobsson enda svenskar.
Fyra mil nya vägar i Rally Lima, anmälan har öppnat.
TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2.
Del 8; Vem kör vad 2025, Johan ska testa noter, Friman med JSM-satsning & Nordahl i Svenska RallyCupen.
1300 Rallycup summerar årspremiären i Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
SM-uppladdning i Finnskogsvalsen för Joge den yngre - satsar på full Rally SM säsong.
Så ser bilarna ut för Serderidis, Greensmith och Rossel 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2.
» Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025.
» Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
» 18 ekipage anmälda för Rally Sweden Historic, ”starkt startfält med flera toppekipage från tidigare år”.
» Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2.
» Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
» Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.