|
|
|
|
|
|
|
|
|
Händelserikt när SverigeSerien mellanlandade i Laxå för Laxårallyt. PRESSRELEASE
Det blev sedvanligt stenhårt och händelserikt när VOC Mekonomen Rally besökte Laxå med årets SverigeSerie. Särskilt i Elit A blev det dramatik som spelar upp ett minst sagt raffinerat inför finalen i Eskilstuna nästa månad: Serieledande Magnus Lindqvist lade bilen på taket redan på Laxås första sträcka. Vann gjorde istället jagande och titelförsvarande Patrik Fredriksson. I Elit B så drog Daniel Jonsson längsta strået i den förannonserat tuffa kampen med Tim Palmkvist. I C höll bilen äntligen för Gabriel Banger. Med detta inkasserade Gabriel inte bara en seger utan en kassaskåpssäker och imponerande dito samtidigt som han som C-förare var näst snabbaste VOC totalt, bara slagen av Patrik Fredriksson i Elit A. Bland juniorerna blev det favoritseger stavad Hugo Carlberg, även han med en imponerande sjätte tid totalt i klassen och det alltså utan vare sig körkort eller noter - vad månde bliva av de båda unga herrarna Banger och Carlberg?
Låt oss börja med att från VOC Mekonomen Rallys sida tacka Laxå MK, Pär Johansson och hela det duktiga gänget kring honom för en riktigt fin tävling. Som vanligt då det gäller Laxå måste tilläggas. Regn stökade till det en aning men ingen av oss kan som bekant styra vädret.
– En händelserik tävling som gör att tabellen verkligen tajtar till sig inför finalen i Eskilstuna den 23 september. Tabellerna är när detta skrivs inte sammanställda och räknade men om jag inte räknar fel så skiljer det bara en enda ynka poäng mellan Linkan och Patrik Fredriksson i toppen av Elit A. I Elit B går Daniel Jonsson nu upp i delad ledningen med Tim Palmqvist med Noah Grönkvist på tredje plats skuggande. I C har Emil Huss kopplat ett visst grepp och detsamma gäller Hugo Carlberg bland juniorerna. Med en obligatoriskt räknad finaltävling så är inget klart i någon av klasserna förrän sista sträckan är körd i Eskilstuna. Extremt raffinerat sammanfattar klassansvarig Roger Fransson och tillägger: Så här ser det nästan bara ut i VOC SverigeSerien.
Äntligen för Patrik Fredriksson i Elit A
Titelförsvarande Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten har kämpat den här säsongen. Ända sedan viktorian i årets inledande tävling i Torsby har man ”nästan varit där”. Byte av däcksmärke på sommarens grussäsong har tagit tid att anpassa sig till. Men i vätan i Laxå satt allt perfekt. Men nämnda viktoria i tävling ett för året kan så raffinerat som klassen utvecklat sig visa sig vara ytterst värdefull, kanske till och med avgörande. Kommer det till särskiljning så pekar en del på att Patrik och Linkan kan få identiska räknade serier, och i det fallet blir segern i årets första tävling ett trumfkort. Frederik Eckhardt pådriven av Per Allo i högerstolen lyckades förvisso knipa maxpoängen på dagens PowerStage, grattis Frederik. Men i övrigt så gick det som på räls för firma Fredriksson och Wiksten.
– Tuffare var det för serieledande Magnus ”Linkan” Lindqvist med Sara Ridde till höger om sig … eller ska man säga slutligen till vänster om sig eftersom att dagen slutade med bilen upp-och-ner. Detta dessutom i ett rejält vattenfyllt dike och på InCar filmen som finns på Youtube ser det faktiskt ganska läskigt ut när vattnet strömmar in. Men det är hårdingar i VOC. Bilen är redan provkörd och står nu på stor recond hos Saras pappa Niklas, redan kommande helg åker man igen i Emiltrofén. Respekt!
Bakom Patrik så var det nämnda Frederik Eckhardt/Per Allo som knep andra platsen med Kalle Olstam vägledd av Nathalie Wennerström på en rejält distanserad tredje plats.
Daniel Jonsson stabil i Elit B
Lite, men bara lite lugnare i VOC Elit B i tävlingen men om möjligt ännu mer raffinerat i serien som helhet.
– Den förvarnade fajten mellan Daniel Jonsson rutinerat vägledd av Emma Hägg och Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida gjorde ingen besviken. Efter dagens två första sträckor så skiljde det bara en stötfångare, eller rättare sagt 0,4 sekunder mellan de båda kombatanterna. Men på avslutande PowerStage hittade Daniel överväxeln och kunde till slut vinna med 7,5 sekunder. Med detta inkasserar Daniel maximala 35 poäng för dagen.
Om vi inte räknar fel så landar Daniel och Tim med detta på exakt samma poäng inför finalen. Mer dramatik än så finns inte.
– Bakom Tim så knep Alexander Zell med Kim Telin i högerstolen tredjeplatsen före klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kalin för dagen vägledd av Mattias Jansson på fjärde plats bara en ynka sekund efter. Men detta först efter ett ryck av Alexander på dagens avslutande PowerStege där han plockade tre fina poäng.
Gabriel Banger imponerade stort i C, Cupklassen
I C-förarklassen gick fick vi se något av ett genombrott.
– Jag har till och med fått utstå viss kritik för att jag återkommande varnat för Gabriel i mina ”införreportage” i SverigeSerien. Saken är den att jag sett talangen även om det hela tiden har stökat för Gabriel, har det inte varit tekniskt så har det varit hinder av olika slag. Förvisso en fin andraplats i Vännäs i vintras men den var lite konstig efter att flera bilar blev hindrade efter ett stopp. Men nu! Nu gick bilen som den skulle hela vägen och unge herr Banger kompetent vägledd av Annsofi Wikström jordskredsvann VOC C. Dessutom på en andra tid i hela VOC fältet bara slagen av Patrik Fredriksson vinnare i Elit A och det med måttliga 11 sekunder. Tro mig vi kommer att få se mycket mer av nästa generation Banger.
Vad hände bakom Gabriel?
– Bakom Banger såg det tämligen förväntat ut. Emil Huss med Clara Sundqvist vid sin sida har gått från klarhet till klarhet i årets serie. Nu åkte duon stabilt in på andraplatsen, förvisso distanserad av Banger med nästan 40 sekunder men i sin tur med 9 sekunder ner till tredjeplacerade Arvid Larspers vägledd av pappa Jan-Henrik. Firma Parkatti, Gabriel och Tony förhandstippade på pallplats in på en fin fjärdeplats.
I serien tajtar det till sig betydligt. Banger tar ett rejält kliv och blandar sig faktiskt i striden om slutsegern med Emil Huss och nyss nämnda Gabriel Parkatti. Klassen kan också konstatera att återväxten är god. VOC Mekonomen Rallys C-förarklass var som så ofta tävlingens största enskilda klass trots några sena avanmälningar.
Hugo Carlberg vann i stor stil bland Juniorerna.
Glädjande är också att alla juniorer i Laxå körde VOC. Måhända är det dags för olyckskorpar som ivrigt kraxar om VOC´s enligt dem nära förestående död att dämpa sig en aning. Klassen är inte hårdare drabbad än svenskt rally i stort men i en så stor och dominerande klass som vi är syns det förstås extra mycket. Och i framtids klasserna, dvs C och Junior så står sig VOC stark.
– Hugo Carlberg är en den av klassens juniorer som redan i så unga år visat framfötterna ordentligt. Redan nu, utan körkort och noter är han jättesnabb och med detta ett stort löfte inför framtiden. Hugo med pappa Stefan till höger om sig vann återigen juniorklassen komfortabelt med mer än en minut och kör dessutom in på en sjätte tid i klassen totalt. Återigen: Utan noter och utan körkort! Det är extremt imponerande, finns inget annat att säga.
Med detta vill vi absolut inte på något sätt förringa de övriga juniorernas insatser
– I så här unga år så är utvecklingskurvan brant. Såväl Ville Larsson som Leo Johansson imponerar verkligen dom också. Ville hade tex med sina 27:04 blivit trea i VOC Elit A. Vad ska man säga annat än att återigen upprepa ”otroligt imponerande”. Och inom kort är jag övertygad om att det drivna av varandra kommer att gå ännu fortare.
Vad månde bliva?
VOC-klassens och SverigeSeriens uppgift i rallysverige
Klassansvarig har hånats för att han jämför olika klasser och serier. Låt oss därför avsluta med några ord om detta.
– Elaka tungor hävdar till och med att dessa jämförelser bara finns som något slags hjänspöke i mitt huvud. Men, då har man ett alltför snävt synsätt, menar jag. Självklart ska en standardklass i rally vara öppen, tillgänglig och välkomnade för alla oss som bara vill köra rally för att det är så underbart kul. Det är verkligen VOC. Men vi verkar faktiskt i en tävlingsidrott. I en tävlingsidrott så behövs även en topp. Det behövs stjärnor nationellt och internationellt. Allra helst svenska förare i WRC. Det främjar hela sporten. Titta bara på alla unga tjejer som just nu vill börja spela fotboll eller volleyboll efter våra respektive damlandslags fantastiska framgångar.
Toppen främjar bredden. Och bredden skapar toppen.
– Stjärnor höjer sporten totalt, ger den högre generell status och gör det med detta också lättare att hitta funktionärer - en av svenskt rallys verkligt stora och mycket nära förestående utmaningar. Stjärnorna skapar helt enkelt förutsättningar för oss andra vanliga dödliga att få köra rally. Men, dessa stjärnor kommer inte till vare sig över en natt eller av en slump. De måste ha en arena att inleda sina karriärer. En arena som går att verka på till rimliga kostnad för i början av karriären finns inga sponsorpengar för 99,9% av oss. I vår sport också en arena där bilarna är förhållandevis enkla och kan skötas av de flesta utan tillgång till extrema specialkunskaper. Där reglementet är stabilt så att pengar kan användas till att köra istället för till nya dyra grejor på bilen. Och där bilarna dessutom är jämna så att prestationen i rallyspåret och inte de i trimmargaraget är det som sätts i fokus.
Det är ju det som är VOC!
– I flera årtionden har den arenan i svenskt rally varit VOC och inte minst SverigeSerien - historien och alla namn som inlett sina karriärer i VOC talar sitt entydiga språk. Den arenan tänker vi vara i många år till. Jämförelserna med andra serier och klasser visar att vi fortfarande 33 år efter att klassen bildades fortfarande är den effektivaste plantskolan och utvecklingsplattformen. Ni må förlöjliga mig och kalla det för hjärnspöke. Jag kallar det för strategi och att ha en tydlig idé med sitt agerande. Och klassens välbefinnande är i alla lägen viktigare än mitt.
Nu laddar SverigeSerien och inför en sällsynt spännande final med sedvanlig efterföljande prisceremoni för säsongen i Eskilstuna 23 september. Inbjudan till prisceremoni med sedvanlig middag kommer inom kort. Håll ögonen öppna här på sidan.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2023-08-29 20:19
|
|
Nio svenska ekipage till lördagens Norska Rally Finnskog. Redan andra deltävlingen för Norska mästerskapet, nu svensknära Rally Finnskog där KNA Kongsvinger arrangerar. En rejäl tävling med 12 mil special på tre sträckor som går dubbelt och 100 startande.
Tre tre första är seedade från premiären med Frank Tore Larsen, Eyvind Brynildsen och Henning Solbe...Publicerad: 2025-01-22 19:10 Tänak, Rovanperä och Ogier överst på shakedown - Solberg klart snabbast i Rally2. Den 3,28km långa sträckan Route de la Garde fungerade som shakedown, just avverkade för i alla fall de inledande ekipagen i fältet.
Snabbast genom sträckan Ott Tänak med 0,7 sekund till Kalle Rovanperä, inom ett par tiondelar även Sebastien Ogier och Elfyn Evans - stark start för Toyota Gazoo Rac...Publicerad: 2025-01-22 19:04 Solberg kör fullt VM-program i rally - samtliga 14 deltävlingar för Värmlänningen. För första gången kommer Oliver Solberg att köra alla tävlingar i rally-VM. Fjolårets silvermedaljör inleder jakten på VM-pokalen i WRC2-klassen med säsongsinledningen i Monte-Carlo på torsdag.
23-åringen inleder säsongen med ett nytt team och en ny bil. Solberg bytte nyligen till världens störst...Publicerad: 2025-01-22 18:42 Rally Anderslöv först ut med anmälan till grussäsongen 2025. Först ut för grussäsongen i rallyskogen med att slå upp anmälan var Trelleborgs Mk med Rally Anderlöv, tävlingen som traditionsenligt inleder Bilsport Rally Cup. Start och mål som senaste åren vid OP Maskiner i Klagstorp, maximalt 120 startande och eventuell gallring sker i samråd med Bilsport Rally...Publicerad: 2025-01-22 17:02 Se shakedown inför Rallye Monte Carlo live, WebTV & Resultat från klockan 16:00! I eftermiddag klockan 16:00 inleds Rallye Monte Carlo med shakedown, sträckan Route de la Garde används och den mäter 3,28km. Först ut att testa på sträckan, de nya däcken och 2025 års VM äsong blir Thierry Neuville, världsmästaren går först i premiären.
Tio ekipage går ur Rally1 klassen, till i ...Publicerad: 2025-01-21 20:12 Rovaniemi uppges vilja tacka nej till ERC erbjudande för Arctic Lapland Rally. Den gemensamma WRC och ERC promotorn vill göra EM seriens komplett, man tävlar idag på grus och asfalt - men snö och is finns inte i kalendern.
I december kom ryktena att promotorn åker på möte ihop med Arctic Lapland Rally i finska Rovaniemi när det körs nästa helg, allt för att se om arrangören...Publicerad: 2025-01-21 20:00 Shakedown med WebTV och Resultat i eftermiddag inför Rallye Monte Carlo. I eftermiddag körs shakedown inför Rallye Monte Carlo, vid klockan 16:00 rullar Thierry Neuville ut för sin första vända över den 3,28km långa Route de la Garde. Första rundan sker i VM tabellens ordning, det innebär i säsongsstarten att fjolårets slutliga tabell gäller.
Sträckan blir stor debut ...Publicerad: 2025-01-21 19:49 Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Junior VM föraren, turkiske Kerem Kazaz med co-driver Corentis Silvestre kommer till Rally SM serien, premiären i North Rally Boden tar Kerem som ett extra träningspass. Han kommer också lagom uppvärmd till Boden efter att veckan före kört finska Arctic Lapland rally.
Precis som i Finland och VM ...Publicerad: 2025-01-21 19:25 Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Historiska RM serien har nu fastlagt kalendern för 2025 års säsong, inleder med Badhotelletrallyt hos Team Skogsåkarna i Tranås innan det blir lång vila fram till hösten för dem som bara satsar på RM.
Den 6:e september kör man andra deltävlingen och är tillbaka inte långt från premiären, nu med K...Publicerad: 2025-01-21 18:41 Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco till veckan, shakedown på onsdag och rallystart med tre sträckor på torsdagens kväll över 54km. Fredagen går med tre sträckor dubbelt, ger närmare 11 mil.
Längst är lördagen, 13 mil med tre sträckor dubbelt där dagen inleds med rallyts längsta sträcka, 27km La ...Publicerad: 2025-01-20 20:05
|
|
Tidigare nyheter:
Turkiske Junior WRC åkaren Kerem Kazaz kör SM-premiären i Boden. Fyra tävlingar för Historiska RM-serien 2025, här är kalendern. Inför Rallye Monte Carlo, Startfält, Tidsplan, TV-tablå och Länkar. Åkesson kör Drive VXO´s BMW i North Rally Boden - tre bilar för teamet. Hälsingerallyt, 120 bilar och bra med is - där och då säljs program! Rovanperä kör Arctic Lapland Rally, Lappi gör finsk rallysatsning, Liiten och Jakobsson enda svenskar. Fyra mil nya vägar i Rally Lima, anmälan har öppnat. TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. Del 8; Vem kör vad 2025, Johan ska testa noter, Friman med JSM-satsning & Nordahl i Svenska RallyCupen. 1300 Rallycup summerar årspremiären i Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt. SM-uppladdning i Finnskogsvalsen för Joge den yngre - satsar på full Rally SM säsong. Så ser bilarna ut för Serderidis, Greensmith och Rossel 2025. Tobias preppar Audi Quattron för bl.a. Rally Sweden, Midnattssolsrally, EM & Rallylegend 2025. Långt rallystopp i Wales, tävlingar ställs in efter vinterns stormar. Reiersen överlägsen i Finnskogsvalsen, Levins tog 2wd seger som tvåa totalt. Asunmaa och Kauppinen dominerade finska rallypremiären. Hankook ensam leverantör av rallydäck för FIA World Rally Championship 2025. M-Sport Ford WRT visar årets Ford Puma Rally1. Melvin Bengtsson gör JSM-satsning i nybyggd Volvo S40. Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» TV-tablå för Rallye Monte Carlo, se rallyt i Sportkanalen, TV12, TV4 Motor och SVT2. » Solberg visar designen på Toyotan inför WRC säsongen 2025. » Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. » 18 ekipage anmälda för Rally Sweden Historic, ”starkt startfält med flera toppekipage från tidigare år”. » Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen. » Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. » Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|